Let op: dubieuze website voor urgentie

De woonbond waarschuwt voor de dubieuze praktijken van de website mijnurgentie.nl, die zegt te kunen bemiddelen bij de aanvraag van urgentie. Deze website rekent in de eerste instantie 90 euro voor de aanvraag, daar komen ook nog gemeentelijke legeskosten bovenop. Bij afwijzing van de urgentie door de verhuurders krijg je geen geld terug.

Daarnaast zegt de partij in beroep te gaan wanneer zij daar de mogelijkheid toe zien. Daarvoor dien je zelf de advocaatkosten te betalen, die afhankelijk zijn van jouw inkomen. De woonbond zegt zelf het volgende:

Website verdient aan onhaalbare urgentieverzoeken

De website mijnurgentie.nl claimt nogal makkelijk dat mensen ‘recht’ zouden hebben op urgentie waarmee
ze met voorrang een sociale huurwoning krijgen toegewezen. Terwijl het er maar van afhangt of een
gemeente een urgentieregeling heeft, en welke groepen hierin zijn opgenomen, of je recht hebt op voorrang
bij een sociale huurwoning in verband met urgentie. De simpele voorstelling op de website dat je ‘recht’
hebt op urgentie, als je bijvoorbeeld vanwege een relatiebreuk een woning nodig hebt, klopt dus niet.

Dubieuze zaak

De Woonbond ontving vanuit verschillende urgentiecommissies (de gemeentelijke commissies die
urgentieverzoeken behandelen) signalen dat er via mijnurgentie.nl verzoeken binnen kwamen voor
urgentie, van mensen die helemaal niet binnen de gemeentelijke regels voor urgentie vielen.
Het bedrijf achter mijnurgentie.nl laat zich wel betalen voor de gemaakte uren. ‘Die mensen hebben
er wel voor betaald, terwijl ze helemaal niet in aanmerking komen voor urgentie. Dat is natuurlijk een
dubieuze zaak,’ zegt Woonbondswoordvoerder Marcel Trip in de van consumentenprogramma Kassa.

Oude bekende van Kassa

BNNVARA KASSA bleek al eerder aandacht te hebben besteed aan StatEmpire B.V, het bedrijf achter
de website. Dit bedrijf zit namelijk ook achter mijnverklaring.nl, een website die al eerder in opspraak
raakte wegens slechte dienstverlening. Consumenten voelden zich misleid door niet-duidelijke
communicatie over de totaalprijs. In een verklaring zegt StatEmpire onder meer dat de punten van kritiek
ter harte zijn genomen en dat men druk is met het aanpassen van de websites en het aanscherpen van
de dienstverlening. De Woonbond adviseert woningzoekenden die willen weten of ze urgentie kunnen
krijgen zelf contact op te nemen met hun gemeente of woningcorporatie in de regio.

Bron: https://www.woonbond.nl/nieuws/website-verdient-onhaalbare-urgentieverzoeken

Deel dit bericht.

Deze website gebruikt cookies om ervoor te zorgen dat u de beste ervaring krijgt op onze website. Privacyverklaring